Michal Svoboda

Hate free prezidentská vlajka projevem umění?

29. 06. 2016 16:00:00
Vzhledem k absurdním obhajobám zničené prezidenstké vlajky jsem dospěl k závěru,že - jako umělecký analfabet - si musím zjistit definici performančního umění.I když třeba nikdy nepochopím pointu performerských uměleckých projevů,

aspoň projevím snahu a to je také přece důvod,proč chce být umělec viděn.Aby vytvořil nové téma pro diskuzi.Diskuze je prostor,kde je možná pluralita názorů a pluralita názorů = projev demokracie aspoň z mého neuměleckého pohledu.

Jediný odborník na performanci,který by mi mohl poskytnout adekvátní odpověď,je dle mého soudu Ing.Bc. Milan Kohout. Osoba,která se proslavila spermatickým uměním.Pro mě - jako neumělce - byl tento projev naprostým vrcholem nechutné deviace.Třeba se ale najde vhodný následovník kultu performerů - i ze skupiny Ztohoven - který by našel odvahu nechat se pokropit, nebo rovnou vypít jeho umění,aby potvrdil,či vyvrátil můj názor.Pokud se dostanou do vězení - jako malíř tykadel,který odmítl veřejně prospěšné práce - asi budou mít dostatek příležitostí ukázat spoluvězňům, že Ing.Bc.Milan Kohout měl vlastně pravdu - já se mýlil - a předmětný projev umění v kostele je vlastně normální věc.

Vraťme se ale k samotné definici performančního umění. Dovolím si odcitovat jednu větu,která mě nejvíc zaujala a která, dle mého neuměleckého soudu,nejlépe vystihuje dané umění:

"Performance je projev rebelie proti akademicky uznaným uměleckým a kulturním normám, a proto uniká z většiny akademických definic."

Na základě této věty se dá chápat,že z pohledu umělce bylo zničení prezidentské vlajky obyčejným projevem umění.Pokud je to tak - jako neumělec pouze spekuluji - pak by normálním projevem rebelie proti kulturním normám bylo například posprejovat hákovými kříži některé HATE FREE zóny,proti kterým se po právu zvedla mediální vlna odporu a politici se mohli přetrhnout,aby urvali nějaký ten mediální bod.A propo - hákový kříž nebyl jen projev nacismu.Stejný symbol uvidíme na soše Buddhy a velice silně pochybuji,že by se umělci i neumělci neshodli na jednotném názoru, ve kterém nejen nebyl členem SS,ale ani nacistou.Vždy záleží na úhlu pohledu.Pro někoho je zničení fasády projev vandalství a nenávisti, stejně jako rozstříhání prezidentské vlajky a následné nabízení kousků na hlavním nádraží projev naprosté demence.Nebo je posprejování HATE FREE zón svastikou projev umění,jako je projev umění zničení prezidentské standarty.

Historická hodnota předmětu je také relativní pojem.I v tomto záleží na úhlu pohledu.Pro někoho může být historický předmět skutečnost,že se jím pyšnil prezident Václav Havel, nebo samotná skutečnost,že máme vůbec možnost mít samostatnou vlajku,znak a hymnu. I ta samotná krví vybojovaná možnost má svou historickou hodnotu,kterou předáváme svým potomkům - aspoň z mého neuměleckého pohledu .Zničením důkazů,které tu možnost deklarují, je popliváním všech obětí,které padly,aby se skupina performovaných pomatenců mohla narodit a důstojně žít.

Když se vrátíme z říše fantasmagorie zpět na zem,pak v právním a civilizovaném státě nikdy nemůže být společensky obhajitelné zničení vlajky zlehčováním,že to v demokratickém Íránu a demokratické KLDR dělají taky(zcela určitě neprojde,že by v KLDR někdo odvážně prodával kousky na nádraží), současný prezident je ostuda, nebo vlajka není historická.V opačném případě by bylo také společensky obhajitelné posprejovat HATE FREE zóny na truc aktivistům,nebo do budoucna jakékoli vandalské kousky na truc komukoli s jiným názorem,bez ohledu na vznešenost důvodu.Byl by to projev vandalismu,nebo performace,která je v dalších Kohoutových textech správně nedefinovatelná?

Po této krátké umělecké exkurzi bohužel nemohu dojít k jinému závěru,než k tomuto:

Rozstříhání vlajky,chlubení se činem,následné prodávání kousků na hlavním nádraží nemůžu zhodnotit jinak,než jako projev demence,poplivání a ignorace všeho,co tu naši předci vybudovali a za co bojovali. Soud ve kterém žalovaní přišli s úsměvy na rtech v divadelních kostýmech je dalším nezvratným důkazem jejich pohrdání všeho,co plnými doušky užívají a neschopnosti respektovat jiný názor,než svůj vlastní i v místnosti,kde jim zákon ukládá jak se mají chovat. Tohle není klasické vandalství srovnatelné s tykadly,hákovými kříži,nebo skupinou Ztohoven vytvořené otazníky, atomové hřiby a semafory.Proto i trest by měl být adekvátní činu minimálně podmíněným vyhoštěním ze země,kterou tak demonstrativně pohrdají, nebo - a to by byl větší trest - veřejně prospěšnými pracemi přímo v prostorách Pražského hradu,kde by si své kostýmy mohli ponechat jako obsluha Ovčáčkovi.

Z mého laického neuměleckého pohledu vždy máte možnost volby.Buďto překonat tradiční nízkou volební účast, nebo respektovat výsledek svobodných demokratických voleb i když s výsledkem nesouhlasíte, nebo využít možnosti volného pohybu v EU,nebo pokud máte lepší představu o demokratickém zřízení přesunout se do ulic a bojovat o ni,nebo kandidovat a o lepší představu demokratického zřízení bojovat legitimně.Za následek volby,vždy odpovídá jeho autor,nikoli osoba, která zrovna zastává prezidentský úřad a jakým způsobem.

http://www.polipet.cz/aktuality/milan-kohout-serial-o-korenech-performance-art-pokus-o-definici-nedefinovatelneho/

Autor: Michal Svoboda | karma: 31.93 | přečteno: 790 ×
Poslední články autora